Screenshot af e-Boks forside fra e-boks.com

Alt om e-Boks, Digital Post & Guide til hvordan du logger på

Du har med stor sandsynlighed hørt ordet e-Boks før, men er måske lidt i tvivl om hvad det i virkeligheden er, så her får du svaret.

Hvad er e-Boks? e-Boks er en digital platform hvor du kan tjekke din post online og specielt post fra det offentlige. Derudover har du også mulighed for at tjekke lønsedler, regninger og underskrive aftaler online. Det kræver blot dit NemID og kan både benyttes på computer og telefon.

Men hvorfor er det man bruger e-Boks og hvordan gør man i det hele taget? Læs videre i artiklen for at finde ud af dette. 

Hvad er e-Boks og hvordan startede det?

e-Boks A/S er et dansk selvstændigt aktieselskab stiftet tilbage i 2001, som tilbyder en elektronisk postboks til alle danskere. 

Systemet er oprindeligt udviklet af KMD, som var en del af ejerkredsen indtil marts 2009. 

I dag er e-Boks A/S et selvstændigt selskab, som er ejet ligeligt af Nets og PostNord og har i dag omkring 4,7 millioner app brugere.

E-Boks er en digital service eller tjeneste, som mange private virksomheder, som f.eks. banker, forsikrings- og pensionsselskaber osv. bruger til eksempelvis at udstede regninger eller policer - det kan også være din arbejdsplads der bruger det til at sende lønsedler.

Derudover sender det offentlige dig også post, som bl.a. SU-meddelelser, indkaldelser til bilsyn, indkaldelser til undersøgelse og behandling på sygehus mm. - du er automatisk tilmeldt til at få digital post derfra. 

Dokumenterne vil oftest være tilgængelige i PDF-format.

Post fra det offentlige kan også læses på borger.dk, men ønsker du at blive fritaget for at modtage digital offentlig post, skal du søge om det.

Det blev i november 2014 obligatorisk for alle borgere i Danmark over 15 år, at kunne modtage digital post fra det offentlige - det samme gælder for danske virksomheder.

Hvem kan bruge e-Boks?

e-Boks er for alle, både unge som gamle - dog får du først dit eget NemID når du fylder 15, hvilket skal bruges til at oprette sig.

Man må i Danmark arbejde fra man er 13 år,  så hvis du står i en situation hvor dit barn får digital post (eksempelvis lønsedler) men han/hun er under 15, så er det muligt som forælder eller værge at etablere en adgang gennem sin egen e-Boks. 

Adgangen bliver givet til en allerede eksisterende bruger og der bliver derfor ikke oprettet en ny - der vil dog kun blive givet en læseadgang og det vil ikke være muligt at tilmelde afsendere på vegne af dit barn/værgemål.

Når den unge fylder 15 år, kan vedkommende få sit NemID og derefter adgang til sin egen e-Boks.

Sådan opretter du dit barn i e-Boks

For at oprette dit barn i e-Boks skal du gå ind under “Opret dit barn” i “Plus” sektionen i e-Boks app’en.

Det eneste der er nødvendigt er barnets sundhedskort, samt dit eget billed-ID til bekræftelse.

Hvorfor bruger man e-Boks?

e-Boks er en danskudviklet webapplikation, som oprindelig blev lanceret som en platform til sikker, digital post til private, virksomheder og myndigheder. 

e-Boks er til for at gøre det nemmere og effektivisere både forsendelse og modtagelse af post mellem det offentlige, virksomheder og private.

Man sparer både tid og penge ved denne løsning, da man får posten med det samme frem for med posten, samtidig med at man sparer på portoen og belaster miljøet mindre.

Derudover har du også mulighed for at underskrive aftaler eller kontrakter, eksempelvis en lejlighed - eller arbejdskontrakt. 

Har afsenderen givet dig muligheden for at underskrive et dokument gennem e-Boks, vil det fremgå ved selve dokumentet.

Ønsker du at underskrive et dokument, skal du gå ned til bunden af det vedhæftede dokument, hvor du vil være i stand til at trykke på en knap hvorpå der står "Underskriv".

Herefter vil du blive bedt om at bekræfte dig med NemID og dokumentet kan derefter underskrives digitalt.

Både privat- og erhvervskunder kan skrive aftaledokumenter under fra deres egen pc og mobil, uanset hvor de befinder sig. 

Her er der 6 fordele ved muligheden for at underskrive til på e-Boks:

    Er e-Boks sikkert?

    Al digital post er krypteret og bundet op på dit cpr-nr. - hvilket også vil sige at det ikke er muligt at have fælles digital postkasse med f.eks. din ægtefælle. 

    Du kan dog give læseadgang til en anden, som f.eks. din ægtefælle eller barn, hvis du ønsker at de skal have adgang til at kunne se det. 

    Det kan også være at du ikke selv er i stand til at tjekke din digitale post og derfor skal have en anden til at gøre det for dig.

    Hvordan oprettes e-Boks?

    Det er utroligt simpelt at oprette sig på e-boks, og kræver kun 3 steps:

    1. Vælg privat eller virksomhed - Du skal vælge om du vil oprette dig som privat, hvis du er privatperson, eller oprette dig som erhverv hvis du vil oprette en virksomhed som bruger.
    2. Bliv oprettet - Du skal derefter indtaste din e-mailadresse og acceptere vilkår for brug af e-Boks.
    3. Vælg afsendere - Nu kan du vælge dem, du ønsker at modtage post fra i din e-Boks. Herefter er du klar og vil automatisk få en mail, når der er ny post til dig.

    e-Boks på mobilen

    Ønsker du at gøre brug af e-Boks på din mobil, skal du først og fremmest have hentet app’en der hedder “e-Boks.dk” - herefter skal du aktivere ‘Mobiladgang’ med dit NemID.

    For at aktivere ‘Mobiladgang’ skal du gøre følgende:

    • Åbn e-Boks app'en og tryk på 'Log på'.
    • Tryk på ‘Log på med NemID’. 
    • Indtast efterfølgende dit cpr nr. og adgangskode og tryk på ‘Næste’.
    • Du får nu mulighed vælge om du vil logge ind med mobiladgang.
    • Dette gør du ved at indtaste din adgangskode, og derefter trykke på ‘Fortsæt’.
      OBS! Du skal være opmærksom at adgangskoden du skal bruge her, er den du oprettede via ‘Mobiladgang’ på e-Boks' hjemmeside.
    • Er du i tvivl eller har du glemt hvad din adgangskode er, kan du logge på e-Boks på din computer og herefter trykke på 'Menu' efterfulgt af 'Mobiladgang'.
    • Herinde kan du skifte din adgangskode, samt se dine aktiverede enheder.
    • Hvis du vil, og hvis din telefon understøtter det, kan du i næste trin aktivere fingeraftryk / Touch ID eller Face ID.
    • Du kan nu vælge om du vil tillade at få notifikationer fra e-Boks, dette er anbefalet.

    Hvordan bruger man e-Boks?

    Når du først har oprettet dig på e-Boks er det ret ligetil at bruge.

    Når du skal logge ind benytter du enten dit personnummer samt adgangskode eller dit NemID og derefter bliver du ført direkte videre til siden “Hjem” hvor dit nyeste post vil blive vist.

    Herfra kan du også administrere hvem du får post fra, under fanen “Afsendere”, bl.a. hvilke kommuner og private virksomheder der kan sende beskeder til dig.

    Du har også mulighed for at uploade vigtige billeder og/eller filer, så de er gemt et sikkert sted - du har 1 GB fri plads, uden mulighed for at opgradere.

    3 primære typer af post man modtager på e-Boks

    Det er forskelligt hvilke beskeder man modtager på e-Boks, da det kommer helt an på hvad du har tilmeldt dig af post og nyheder.

    For de fleste vil det dog primært være følgende 3 ting:

    • Lønsedler, eksempelvis fra din arbejdsgiver
    • Regninger, eksempelvis fra din forsikrings, varme, vand, internetselskaber mm.
    • Beskeder fra det offentlige, eksempelvis vedrørende skat, feriepenge, sundhedsstyrelsen mm.

    Hvad er e-Boks plus?

    e-Boks Plus er ikke noget du skal betale ekstra for, men blot en selvbetjenings funktion, som app’en tilbyder - der vil dog være visse services som kan indeholde et betalingselement. Dette vil dog tydeligt fremgå i hver enkelt service.

    Det vises som en sektion inde i e-Boks app’en og indeholder services, som enten er lavet af e-Boks selv eller deres samarbejdspartnere.

    Bl.a. kan du gennem e-Boks Plus tilmelde sig “Storebox”, hvor du kan få vist dine kvitteringer online - derudover tilbyder de også at holde styr på ens adgangskoder, eller hvis de børn skal vaccineret, kan du også blive mindet om dette.

    Det er ikke et krav at have eller gøre brug af denne funktion, og du kan selv vælge om visningen af e-Boks Plus skal være slået til eller fra.

    Dette er alt sammen til for at gøre hverdagen nemmere for den enkelte bruger.

    Hvad er e-Boks Express?

    e-Boks Express er en online selvbetjeningsplatform, hvor du kan sende dokumenter til eksempelvis kunder eller klienters e-Boks.

    Send post hurtigt og sikkert

    • Hurtig og sikker ad hoc-forsendelse af dokumenter for små- og mellemstore virksomheder.
    • Send følsomme personoplysninger til modtageren på lovlig vis. 
    • Modtagergaranti - du er 100% sikker på, at din kunde eller klient modtager din besked.
    • Udnyt den troværdighed og tryghed, der er ved e-Boks, for både afsender og modtager.
    • Lav pris og uden binding. Ingen oprettelsesafgift eller abonnement. Du betaler kun for forsendelserne.

    Kan jeg afmelde e-Boks?

    I juni 2012 vedtog Folketinget en lov om offentlig digital post, der gør at det er obligatorisk for borgere og virksomheder i Danmark at kunne modtage post fra offentlige myndigheder digitalt. 

    Dette betyder, at du er forpligtet til at kunne modtage digital post fra det offentlige. 

    Hvis du til trods for at have fået hjælp til at benytte og modtage digital post, så kan du blive fritaget men kun ved at møde personligt op på borgerservice i sin gældende kommune. 

    Hvis du herefter lever op til de kriterier der er for en fritagelse og ønsker at blive fritaget, skal du afgive en erklæring om dette på borgerservice. 

    I tilfælde af, at du ikke selv kan møde op på borgerservice, vil det være muligt for en anden person, eksempelvis en pårørende, at afgive erklæringen for dig.

    E-mærket

     

    Betalingskort
    avXperten
    MenuKontaktKurvSøg