Alt om TikTok! » (Lær alt om det populære sociale medie)
Du undre dig måske over hvad TikTok mon er for noget, eller også vil du måske bare gerne vide mere om det populære sociale medie.
Her i indlægget fører vi dig nærmere på at forstå hvad TikTok er og går ud på, samt giver nogle tips og fifs til at begå dig på mediet.
Hvad er TikTok? TikTok er en video delings app, som giver brugerne mulighed for at dele og se korte videoer på op til 60 sekunder, inden for næsten hvilket som helst emne. Det er et kreativt outlet for hvem som helst der ønsker at lave amatør videoer og dele deres kreationer med andre.
TikTok er et bredt emne og der er mange ting at dække om mediet, læs videre herunder og bliv klogere på fænomenet.
Indholdsfortegnelse
- Hvordan opstod TikTok?
- Hvem Ejer TikTok?
- Hvad går TikTok ud på?
- Hvordan bruger man Tik Tok?
- Hvem bruger TikTok?
- Hvem har flest følgere på TikTok?
- TikTok Trends - Liste over Populære sange og danse
- Hvad er en TikTok Hashtag challenge?
- Hvem er konkurrenter til TikTok?
- Kan man tjene penge på TikTok?
- TikTok Marketing for virksomheder
- Kort TikTok guide til forældre og nye brugere af TikTok
Hvordan opstod TikTok?
TikTok blev først kendt som Douyin, da app’en lancerede i Kina i september 2016.
Det blev det efterfølgende år sendt ud globalt under det nuværende navn TikTok, efter at være blevet fusioneret med Musical.ly.
Musical.ly var også en kinesisk udviklet app, men blev udgivet på både det kinesiske og amerikanske marked og viste sig især populær hos de amerikanske teenagere.
Hvem Ejer TikTok?
Ejeren af TikTok er det kinesiske firma ByteDance, som i 2017 opkøbte den rivaliserende app Musical.ly.
TikTok blev sammensmeltet med Musical.ly i august 2018 og gav her med den kinesiske app let adgang til det amerikanske marked.
ByteDance har snart en partner til TikTok i USA, efter at præsident Trump og hans regering prøvede at nedlægge forbud mod TikTok.
Den nye partner i USA ser ud til at blive Oracle, eftersom at Trump har godkendt partnerskabet mellem den kinesiske TikTok ejer ByteDance og det amerikanske Oracle.
Hvad går TikTok ud på?
Brugere kan lave videoer og dele dem med andre, så man kan interagere på hinandens videoer og samle inspiration eller finde underholdning fra andre brugere.
Det originale indhold på Musical.ly var primært lip-synching (hvor man lader som om man synger), ofte optaget sammen med en form for dans til.
De tidligere Musical.ly stjerner bragte lip-synching og dansen med videre over på TikTok og er stadig en stor del af TikTok i dag.
Derudover er challenges blevet et hit, hvor folk udfordrer andre til at gøre noget som man lige selv har gjort i en video.
Madlavning, kæledyr, videoer med forældre og bedsteforældre, ASMR, Memes, sangere, kunstnere, ekstremsports og så meget mere, er alle ting, der hitter på TikTok og det er næsten kun fantasien der sætter grænser (så længe det overholder retningslinjerne for TikTok)
Hvordan bruger man Tik Tok?
Du kan frit se andres videoer og profiler uden at være oprettet som bruger, det kræver kun at du har hentet appen.
For at dele videoer og interagere med andres posts på TikTok, skal du først oprette en profil og så kan du ellers optage videoer og dele dem næsten som det passer dig.
Du kan også tilgå TikTok profiler fra en internet browser, ved at skrive tiktok.com/@ efterfulgt af navnet på profilen du søger, eksempelvis tiktok.com/@tiktok
Appen finder du gennem din smartphones App Store, Play Store eller Amazon Appstore.
Kan du ikke finde appen, kan du gå ind på TikToks hjemmeside og derfra er der et felt der hedder “Text yourself a link to download TikTok”, her kan du indtaste dit telefonnummer og så får du tilsendt en sms med link til app'en.
Hvem bruger TikTok?
Der er over 800 millioner aktive brugere på TikTok hver måned, fordelt på 150 lande.
I maj 2019 var 49% af alle brugerne på TikTok teenagere, mens 41% var i alderen 16 til 24 år.
TikTok har siden da set en stor stigning af et ældre publikum der kommer til appen, så lige nu er ca.34% af brugerne over 30 år.
I nogle lande er teenagere dog heller ikke størst repræsenteret, men alligevel er langt de fleste brugere på verdensplan teenagere.
Teenagere er derfor også den målgruppe som TikTok går efter at markedsføre sig selv til og den målgruppe de beskriver når de prøver at sælge reklamepladser til firmaer.
Kønsfordelingen er meget blandet alt efter hvor i verdenen man kigger hen, men som det ser ud nu, så er det kvindelig køn størst repræsenteret på appen verdenen over, dog ikke med stor afvigning til det mandlige køn.
TikTok har en aldersgrænse på 13 år, det vil sige at man skal være fyldt 13 år for at oprette en profil på appen, dog er det ikke alle der overholder dette.
Det største marked for TikTok er Kina, efterfulgt af USA, men før forbuddet af app'en i Indien var de det største marked med over 611 millioner downloads af app’en.
TikTok App’en er downloadet over 2 milliarder gange og er nummer 7 mest downloadede app siden år 2010.
Hvem har flest følgere på TikTok?
Vi har samlet en liste over de 20 mest populære TikTokkere, så mangler du lidt inspiration til hvor du finder godt indhold, kan du eventuelt starte ud med listen her.
Brugernavn | Følgere (millioner) | Likes (millioner) |
@charlidamelio | 86.7 | 6564.3 |
@addisonre | 60.3 | 3656.7 |
@zachking | 49.5 | 569.5 |
@lorengray | 47.3 | 2565.4 |
@tiktok | 47.0 | 237.5 |
@spencerx | 44.1 | 1069.2 |
@riyaz.14 | 43.3 | 2046.5 |
@justmaiko | 39.3 | 1046.1 |
@dixiedamelio | 37.8 | 1162 |
@willsmith | 36.5 | 179.8 |
@jasonderulo | 35.2 | 752.6 |
@babyariel | 34.7 | 1856.1 |
@brentrivera | 33.5 | 1034 |
@mr_faisu_07 | 32.0 | 1968 |
@glimhercroes | 29.5 | 739 |
@itsjojosiwa | 28.8 | 973.8 |
@therock | 28.7 | 155.1 |
@_arishfakhan | 28.5 | 1141.6 |
@jannat_zubari29 | 28.1 | 743.5 |
@nishauguragain | 28.0 | 755.9 |
TikTok Trends - Liste over Populære sange og danse
Du kan næsten ikke have undgået at støde på en TikTok trend om det er i form af dans, musik, meme eller en challenge, de florerer nemlig overalt.
Her har vi samlet et lille udvalg af nogle af det mest populære sange og danse på TikTok.
Populære TikTok Sange
Listen her er over et udvalg af de mest populære sange, som TikTokkere verdenen over bruger i deres videoer.
Sang | Kunstner |
WAP | Cardi B, Megan Thee Stallion |
Savage Love(Laxed - Siren Beat) | Jawsh 685, Jason Derulo |
Mood | 24kGoldn, iann dior |
Dancing In The Moonlight | Jubël, NEIMY |
Pumped Up Kicks | Madism, MKJ, Felix Samuel |
ROCKSTAR | DaBaby, Roddy Ricch |
Banana - Minisiren Remix | Conkarah, Shaggy, DJ Fle |
Sex Bomb | ConKi, John Skyfield, Hnatowicz |
Party Girl | StaySolidRocky |
Drown | King Xerxes |
Coño | Jason Derulo, Puri, Jhorrmountain |
Outside | Calvin Harris, Ellie Goulding |
Everything I Wanted | Anthony Keyrouz, Lunis |
Roses - Imanbek Remix | SAINt JHN, Imanbek |
i hate u, i love u | WHOCARES, Kaan Pars Emie |
Electric Love | BØRNS |
When I Was Young | Tyler Boone |
Backyard Boy | Claire Rosinkranz |
Watermelon Sugar | Zita, Jonah Baker |
Someone To You | BANNERS |
Populære TikTok Danse
Vil du også danse som en TikTok stjerne, så finder du her nogle af de mest populære danse, så du kan få inspiration til din næste TikTok video.
Dans | Sang - Kunstner |
The Renegade | Lottery (Renegade) - K camp |
Blinding Lights | Blinding Lights - The Weekend |
WAP | WAP - Cardi B, Megan Thee Stallion |
Tap In | Tap In - Saweetie |
Say So | Say So - Doja Cat |
3 Musketeers | 3 Musketeers - ppcocaine, NextYoungin |
Savage Challenge | Savage - Megan Thee Stallion |
Cannibal | Cannibal - Kesha |
Savage Love | Savage Love (Laxed -Siren Beat) - Jawsh 685, Jason Derulo |
Do I Have Your Attention Challenge | Attention - Todrick Hall |
Vibe (If I Back It Up) | Vibe - Cookie Kawaii |
Supalonely | Suoalonely - BENEE ft. Gus Dapperton |
Get Loose | Get Loose - Huncho Da Rockstar, KBlast |
Why Is Everything Chrome | Why is everything chrome - King Critical |
Ahi Challenge | Tra Tra - Nfisis |
Tra Challenge 2 | Tra Tra - Nfisis |
Hit Every Beat Challenge | U Can't Touch This - MC Hammer |
Toes | Toes - DaBaby |
The Box | Roddy Ricch |
Hvad er en TikTok Hashtag challenge?
På TikTok findes der som på så mange andre sociale medier, hashtags.
Man angiver et hashtag ved at lave et # tegn direkte efterfulgt af det navn man har givet sin challenge, altså eksempelvis #challengenavn.
TikTok brugere benytter sig af dem for nemt at finde bestemte videoer og hjælper til at folk husker navnet på en challenge, dans eller anden genre video.
En Hashtag Challenge er en udfordring man udfører og opfordrer andre til at gøre det samme, for at se om andre også kan fuldføre udfordringen.
Hashtag Challenges er nogle af de videoer der går hurtigst og nemmest viralt, frem for hvis man ikke laver et hashtag til sin udfordring eller video.
Derfor bliver challenges hurtigt til trends hvis de er underholdende nok til at fange andres interesse, fordi de nemt kan søge på en challenge via det hashtag man bruger.
Hvem er konkurrenter til TikTok?
Det er meget oppe i tiden lige nu at kopiere TikTok´s populære app koncept, især efter at appen er blevet forbudt i Indien og tale om forbud i USA, som nu ser ud til at være afværget.
Flere af de helt store sociale medier er begyndt at udvikle tjenester og funktioner der minder meget om TikTok konceptet.
Instagram har blandt andet lavet en ny funktion ved navn ‘Reels’, hvor brugerne kan dele korte videoklip med musik og forskellige effekter med stor lighed til TikTok.
Youtube har også offentliggjort sit bud på en konkurrencedygtig tjeneste til TikTok, en funktion ved navn Shorts som bliver en del af deres YouTube app og som allerede er ved at blive testet hos brugerne i Indien.
YouTube Shorts er ligesom TikTok og Instagrams Reels, en mulighed for at optage og dele korte videoer med effekter og musik.
Derudover er en række Indiske app producenter gået i gang med at prøve at udvikle apps, som kan erstatte det hul TikTok efterlod i det Indiske marked efter forbuddet.
Kan man tjene penge på TikTok?
Der er penge at hente i TikTok, men ligesom alle andre steder, så får man dem altså ikke bare kastet i hovedet.
Der skal lægges mange timers arbejde i, før man kan begynde at se skyggen af penge ved at lave TikTok
For at tjene penge på TikTok må man først opbygge sit brand som andre gider følge og derfor skal man grundigt udtænke sit indhold og huske hvem ens målgruppe er, samt vide hvad de vil se.
En af måderne man kan tjene penge på TikTok, er ved at opnå en stor følgeskare, så firmaer vil samarbejde med dig.
Måden det foregår på, er ved at de beder dig reklamere for deres produkt eller tjeneste, hvor du nævner produktet og snakker godt om det og til gengæld giver dig en sum penge.
Der findes også firmaer der bruger kendte TikTok ansigter til at lave specifikt indhold, hvor de instruerer i hvad du nøjagtig skal sige og gøre i reklamen.
Udover at tjene penge på at reklamere for andres firmaer, så har mange TikTok stjerner deres egen serie af merchandise, primært tøj som de reklamerer for på deres kanal og dermed sælger til deres fans.
Mange bruger også TikTok til at fremme deres talenter indenfor blandt andet sang, skuespil, kunst, osv.
Man begynder at se flere og flere af især de helt store TikTok stjerner, få pladekontrakter eller roller i film og serier, selv hos de store kendte pladeselskaber og Hollywood filmproducenter.
TikTok Marketing for virksomheder
Der er en del forskellige måder for firmaer, at markedsføre sig på og dermed prøve at tjene penge på TikTok på
Her er en liste over TikToks bud på marketing til firmaer.
- TopView
- Brand Takeover
- In-Feed Ads
- Branded Hashtag Challenge
- Branded effects
En af mulighederne er funktionen TopView, der en reklame placering som TikTok selv beskriver som den bedste placering, den er umulig at overse og fanger seerens opmærksomhed med både billede og lyd.
Brand Takeover giver firmaer mulighed for at køre en 3 sekunders JPG eller en 3-5 sekunders video reklamer som vises i fuld skærm hos TikTok brugerne.
In-Feed Ads er en mulighed for firmaer for at blive set i “for you” funktionen, med en op til 60 sekunders video med lyd, på autoplay, som brugeren kan interagere med ved at like, kommentere eller følge.
Branded Hashtag Challenge er en funktion der inviterer brugere til at være en del af en challenge, hvor de kan skabe indhold der er baseret på en virksomheds kampagne-tema og i modsætning til almindelige hashtag challenges, spreder sig meget hurtig.
Den sidste mulighed TikTok foreslår er Branded Effects, som er en form for digital klistermærke, filter eller effekter som firmaet kan skræddersy til at få reklame for deres brand ud i brugernes egne video kreationer.
Alle disse funktioner er betalt reklame, som man skal logge ind på TikToks hjemmeside for at oprette aftaler for, hvis man ønske eksponering for sit firma på TikTok.
Man skal dog være forberedt på at de helt gode reklamepladser på TikTok er dyre og nok ikke noget de fleste firmaer vil investere i.
Der kan man i stedet prøve sig med influencer-marketing og betale en kendt TikTokker for en reklame-post på deres kanal i stedet, da de ikke skal have nær så meget, men selvfølgelig heller ikke når så langt ud som en premium reklameplads på TikTok gør.
Kort TikTok guide til forældre og nye brugere af TikTok
Vi har lavet en kort liste over ting du eller din teenager skal være særligt opmærksom på, inden man bevæger sig ind i TikTok universet.
1.Sådan gør du TikTok Privat
Du kan sætte indstillinger til at være mere private, som eksempelvis bestemme om alle har mulighed for at skrive til en, om videoer er offentlige for alle, hvem der kan følge dig, om andre må downloade dine videoer, osv.
Du finder alle privat indstillingerne ved at gå ind på din eller din teenagers TikTok profil og trykker på de tre prikker øverst i højre hjørne. Her trykker du på ‘Privacy’ og så kan i ellers vælge de indstillinger i finder passende.
2. Du kan slette din TikTok Profil
Man kan slette en TikTok konto hvis man ikke ønsker den længere. Det gør man ved at gå ind på sin TikTok profil og trykke på de tre prikker i øverste højre hjørne, herefter vælger du ‘Manage account’ og i bunden af siden kan du så vælge ‘Delete account’.
3.Sådan anmelder og blokere du på Tiktok
Du kan anmelde andres indhold eller profiler hvis det ikke går i overensstemmelse med TikToks regler, samt blokere profiler du ikke ønsker kan kontakte dig eller se dit indhold.
For at anmelde et opslag kan du trykke på og holde fingeren nede på et opslag indtil en popup kommer frem på skærmen, hvorefter du kan vælge ‘Report’.
For at anmelde eller blokere en profil går du ind på den pågældende profil og trykker på de tre prikker i øverste højre hjørne og her kan du så vælge ‘Report’ eller ‘Block’.
4.TikTok Aldersgrænse
Man skal som sagt være fyldt 13 år for at man må oprette en TikTok profil, vær opmærksom på dette før du hjælper din teenager med at oprette en TikTok konto.
På TikTok’s hjemmeside kan du finde en detaljeret guide til forældre om vejledning til teenageres bruge af TikTok, samt regelsættet for brug af TikTok.