Dæktryksmåler

Dæktryksmåler. Få automatisk overvågningssystem, som overvåger dæktrykket via trådløse batteridrevne sensorer i hjulene ved dækventilen.

Filtrér
Sortering

Læs mere om Dæktryksmåler

Logilink Mini kompressor 4000mAh (m/dæktryksmåler)
Logilink Mini kompressor 4000mAh (m/dæktryksmåler)
399 DKK
Læg i kurv
Logilink Mini kompressor 4000mAh (m/dæktryksmåler)

Kompakt mini-kompressor der nemt kan komme med på farten
Manometer viser tryk i Bar og PSI

Læs mere På lager
Lav pris
 
Batteridrevet mini kompressor (m/dæktryksmåler) Baseus
Batteridrevet mini kompressor (m/dæktryksmåler) Baseus
419 DKK
Læg i kurv
Batteridrevet mini kompressor (m/dæktryksmåler) Baseus

Kompakt mini-kompressor der nemt kan komme med på farten
Inkl. bold, cykel- og motorcykeldæk ventiler

Læs mere På lager
Hoto QWCQB001 Mini Kompressor (0,2-10,3 bar/3-150 psi)
Hoto QWCQB001 Mini Kompressor (0,2-10,3 bar/3-150 psi)
379 DKK
342 DKK
Læg i kurv
Hoto QWCQB001 Mini Kompressor (0,2-10,3 bar/3-150 psi)

Kompakt mini-kompressor der nemt kan komme med på farten
Opbevaringstaske og tilbehør medfølger

Læs mere På lager
Spar 10%
 

Stort udvalg af dæktryksmålere til dine behov

Her på siden finder du vores udvalg af dæktryksmålere.

Når du er ude at køre, er det ofte meget sandsynligt at du ikke overvejer din bils dæktryk.

Det kan dog være nødvendigt jævnligt at tjekke trykket på dine dæk, da dæktryk kan svinge hen over tiden, og uden en dæktryksmåler, kan det lede til nogle uheldige resultater.

Det er dog en nem opgave at holde dæktrykket i dine dæk; det kan dog være essentielt for at holde dit køretøj sikkert.

Dæk med lavt tryk kan opbygge et overskud af varme, mens du kører, hvilket kan resultere i dækfejl; med alt for lavt lufttryk i dækkene, kan dækkene hurtigere blive slidt, spilde brændstof, og ødelægge dine bremser.

For at vedligeholde dine dæk, skal du her bruge en dæktryksmåler til jævnligt at tjekke lufttrykket på dine dæk.

4 ting du skal overveje når du kigger på dæktryksmålere

Det er ikke kun kørselssikkerheden der stiger, når du har overblik over dit dæktryk.

Forkert dæktryk resulterer typisk i at dit dæk slides både ujævnt og hurtigere, samt et øget brændstofforbrug.

Der findes forskellige varianter, og du kan få dæktryksmålere der kan måle direkte på hjulet, og dæktryksmålere der kan overvåge dit dæktryk ved hjælp af overvågningssystemet TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

#1 - Typer af dæktryksmålere

Der findes tre forskellige typer af dæktryksmålere, henholdsvis med følere, digitale, og nummerskiver.

Hvis du køber en måler med en stor nok vidde, kan den måle trykket i selv de største dæk; typisk bør dine dæk ligge på 60 psi/4 BAR.

Analog målere

Der findes to forskellige former for analog dyktræksmålere; målere med følere og målere med nummerskiver.

Dæktryksmålere med følere, har følere der typisk minder om spidsen på kuglepenne.

Denne type måler er oftest simpel, kompakt, og typisk også den billigste variant, men kan dog være sværere at aflæse end de fleste digitale målere.

Dæktryksmålere med nummerskiver, har en skive der minder om en urskive, med simple nåle der indikerer trykket på dækkene.

Nogle målere med nummerskiver har flere features end andre typer lomme-målere, som eksempelvis forlængerslange, udluftningsventil, dobbeltskala skiver, og stødsikre skive dæksler, og lignende.

Om end at de mange forskellige features kan være brugbare, er det ikke altid nødvendigt for at få det meste ud af din dæktryksmåler.

De fleste dæktryksmålere er nemme at læse, men nogle modeller med forlængerslanger kræver ofte to hænder at bruge, hvilket ofte kan gøre det mere besværligt for dig.

Digitale målere

Digitale målere har en elektronisk LCD skærm, meget lig en lommeregner, hvilket ofte gør dem nemmere at læse.

På trods af skærmen, er de også mere resistente over for støv og skidt, og nogle kan endda holde til tab fra en eller flere meters højde.

Nogle digitale målere har selvlysende displays, hvilket gør dem ideelle til at tjekke dit dæktryk i dæmpet belysning.

Ofte kan du dog opleve at digitale dæktryksmålere er større og kan føles mere klodsede end analog dæktryksmålere, og de kræver også batterier.

Det skal du derfor være forberedt på, og det anbefales at du altid har nogle ekstra batterier på dig, så du nemt og hurtigt kan skifte batterierne, hvis det bliver nødvendigt.

#2 - Analog vs digital

Der er en debat om hvorvidt analog eller digital er den bedste form for dæktryksmåler; sandheden er dog at det oftest kommer an på hvilken måler du køber.

Digitale målere giver dig en stor præcision, som kan være svær at læse forkert; præcisionen fungerer ideelt til hverdagsbrug, men hvis du leder efter noget der giver dig de bedst mulige resultater, når du fintuner dit dæktryk, vil de analog målere oftest give dig lige en tak mere præcision.

Den største forskel er dog brugervenlighed.

Om end at de analog målere er det mere præcise, er de digitale målere nemmere at læse og bruge; de får også udført jobbet til et niveau, hvor de færreste vil opdage forskellen.

Det er dog vigtigt at huske på at digitale dæktryksmålere bruger batterier, og derfor, om end at de holder i lang tid, er det en god ide altid at have ekstra batterier indenfor rækkevidde i tilfælde af at du skal bruge dem.

#3 - Så ofte skal du tjekke dit dæktryk

Nogle mekanikere mener at du skal tjekke dit dæktryk hver uge, mens andre mener at én gang om måneden er mere end rigeligt; det kommer derfor meget an på hvad du selv føler er passende, og hvor ofte du bruger din bil.

Det eneste du skal huske på er at så snart vejret begynder at køle ned, bør du tjekke dit dæktryk, selv hvis det kun har været hen over natten.

Dette skyldes at så snart vejret falder i temperaturerne, vil dit dæktryk falde, og du skal derfor fylde dem op til den korrekte mængde.

#4 - For meget lufttryk vs for lidt lufttryk

Om end at nogle mener at du enten skal bruge mere eller mindre lufttryk end hvad fabrikanten anbefaler, kan du dog risikere at skade dækket ved begge.

For højt lufttryk

Hvis du overfylder dit dæk, er der nogle ting der kan gå galt.

End af tingene er at dine dæk kan blive slidt hurtigere på midten end siderne, hvilket kan betyde to ting.

Først og fremmest, vil dine dæk sandsynligvis blive slidt hurtigere.

Derefter, du kan risikere at du ikke får det bedst mulige greb på vejen.

Dine dæk virker bedst, når så meget af dem som muligt rammer jorden, og ved at overfylde dem, kan du risikere at miste grebet på vejen.

Ved at overfylde dem, kan du også risikere at overskride det maksimalt anbefalede tryk, hvilket kan lede til at de springer.

For lidt lufttryk

Hvis lavere lufttryk betyder at mere af dit dæk rammer jorden, betyder det så ikke at du får et bedre greb, hvis du sænker lufttrykket?

Det korte svar er ja, men der er komplikationer ved at gøre det.

De første komplikationer, er at dine dæk vil slides op hurtigere; men mens et dæk der slides hurtigere kan koste mere, kan du også opleve, i værste tilfælde, at underfyldte dæk øger chancen for at løsne dit dæksel.

Den eneste undtagelse er hvis du kører terrænkørsel, og samtidigt også har specifikke dæk til terrænkørsel.

Denne type dæk bruger en teknologi, der hjælper med at sikre at dækslet bliver siddende ved hjælp af lavere lufttryk, men også kun hvis du kører ved lavere fart.


 

 

Betalingskort

 

 

 

Samlet score: 4.7 af 5

avXperten
MenuKontaktKurvSøg
Vi sender pakken i dag
Bestil inden kl. 20.30
Robotstyrede priser
Sikrer dig en god pris
60 dages returret
Vi hjælper altid
E-mærket
Godkendt siden 2007