Ladekabel elbil - Mode 2

Ladekabel elbil - Mode 2 til almindelig stikkontakt, typisk med Schuko-stik i den ene ende og Type 1 eller Type 2 stik i den anden ende til din elbil.

Filtrér
Sortering

Læs mere om Ladekabel elbil - Mode 2

Green Cell EM Ladekabel elbil - 6,5m (Type2/Schuko) 16A/3,6kW
Green Cell EM Ladekabel elbil - 6,5m (Type2/Schuko) 16A/3,6kW
1785 DKK
1607 DKK
Køb demo
Green Cell EM Ladekabel elbil - 6,5m (Type2/Schuko) 16A/3,6kW

Kommer med lang ledning
Passer med Type 2 biler

Læs mere 1 stk på lager
Demovare - Spar 10%
 Tilstand: Fejlfri vare. Emballage beskadiget

Ladekabel Elbil - Mode 2 - Opladning via stikkontakten

Her på siden finder du vores udvalg af Mode 2 ladekabler til elbiler, som er beregnet til at lade elbilen op via en stikkontakt.

Ladekabler til elbiler som tillader dig at oplade elbilen via en stikkontakt i din bolig, kan gøre det let og hurtigt at oplade din elbil, også selvom du er på besøg hos venner og familie.

Opladning af elbiler ved hjælp af ladekabler til mode 2 sker via et såkaldt Schukostik og det er derfor nødvendigt at du har en stikkontakt af denne type i boligen.

Hvis du gerne vil vide mere om ladekabler til elbil i mode 2, kan du læse med herunder, hvor vi har samlet lidt information, som er godt at kende til, inden du lader din elbil via stikkontakten.

4 ting du bør vide om Ladekabel til Elbil - Mode 2

Der findes mange varianter af ladekabler til elbiler og nogle er beregnet til opladning via mode 2 og andre i mode 3.

Herunder har vi samlet lidt mere information om ladekabler til elbiler for mode 2 opladning, så du kan finde hjælp til at finde det bedste ladekabel til dit behov.

#1 - Mode 2 ladekabel nødlader

Et ladekabel til elbiler i mode 2 kaldes ofte for en nødlader eller en mormorlader, og det er et kabel der ofte følger med til de fleste elbiler når de sælges fra forhandleren.

Kablet har en kontrolenhed som kommunikere med elbilen for at beskytte bilen mod at blive overbelastet under opladningen.

Kontrolenheden kan dog ikke sikre mod en overbelastning af den tilkoblede stikkontakt, og bagvedliggende installation, og derfor anbefales det, at du kun bruger en stikkontakt, som er godkendt, til opladning af en elbil, af en elektriker.

Mode-2 Kablet bliver af disse grundet mest brugt, når der ikke er en ladestation til rådighed og man kun har adgang til en almindelig stikkontakt i nødstilfælde.

Opladning via stikkontakten er langsommere end når der lades via en ladestander, dette skyldes at der ofte i bilens ladesystem er en begrænsning på 2 timers opladning, når opladningen sker via stikkontakten.

Begrænsningen på 2 timer er en måde at beskytte elinstallationen bag stikkontakten, og sikrer at systemet ikke overopheder og brænder sammen.

Derfor bør du lade der går noget tid, før du fortsætter opladningen af bilen, hvis opladningen ikke blev afsluttet inden for de 2 timer.

#2 - Mode 2 Ladekabel til Elbil  med Schuko Stik

Når du skal oplade elbilen med et ladekabel til stikkontakten, så er det ofte med et Schukostik, og det kræver at den stikkontakt, som du skal sætte stikket i, er en Schuko stikkontakt, således at kablet kan opnå en jordforbindelse.

På Schuko stikket sidder jordforbindelsen nemlig i kanten af stikket og for at denne forbindelse kan oprettes er der nødt til at være jordforbindelser i kanten af stikkontakten.

Hvis ikke jordforbindelsen kan oprettes, kan elbilen ikke påbegynde opladningen, fordi systemet forhindrer opladning uden jordforbindelse.

Du kan dog i nogle tilfælde bruge en adapter, så en dansk stikkontakt kan bruges og der kan oprettes jordforbindelse.

#3 - Mode 2 ladekabel - Type 1 eller Type 2

Når du skal bruge et ladekabel til elbil til opladning via stikkontakten, er det vigtigt at du får fat i den rigtige type stik til din elbil.

Der findes 2 typer af stik, som kan bruges i selve stikket i bilen, og disse kaldes for type 2 og type 1 stik.

Stik i type 1 er den ældste model af elbils stik, og findes derfor på mange af de første modeller af el- og hybridbiler.

Type 1 stik kan oplade elbilen med op til 7,4 kW, men mange ældre elbil modeller kan dog sjældent gøre brug af mere end 3,7 kW.

Type 1 stikket er ikke ret almindeligt i Europa, men bliver brugt ofte i Asien.

Type 2 stikket er det absolut mest udbredte stik i Europa og er blevet standardiseret, hvorfor det kan findes i langt de fleste elbiler på markedet.

Du kan ikke bruge et type 1 stik i en elbil beregnet til type 2 og ej heller omvendt.

Med et Type 2 stik kan elbilen lades med op til 50 kW og det betyder at opladningen kan foregå hurtigere sammenlignet med type 1 stikket.

Hastigheden af opladningen bestemmes dog også af både elbilens ladekapacitet og hvilket mode der oplades i.

#4 - Opladning af elbil via stikkontakten

Når du oplader en elbil med et ladekabel i mode 2 og altså via stikkontakten, belaster det elsystemet kraftigt.

Derfor er det vigtigt at du er sikker på at din elinstallation er klar til den belastning at opladning af en elbil giver.

Hvis ikke din elinstallation er opdateret og klar til den øgede belastning, kan HPFI relæet slå fra og i værste fald kan der ske kortslutninger i ledningsnettet på samme måde, som hvis en hvidevare maskine brænder sammen og slår sikringerne.

På trods af at elbiler der kan lades via stikkontakten har en indbygget sikring som oftest bevirker at opladningen maksimalt kan stå på i 2 timer, så kan det stadig være for længe, hvis ikke installationen er klar til belastningen.

Derfor kan det anbefales at tale med din lokale fagmand om hvorvidt du sikkert kan lade din elbil via stikkontakten i dit hus, eller om der skal foretages nogle forbedringer inden dette kan påbegyndes.

Leveringstid
0
0
Vælg alle
Effekt (W)
Stiktype 1
Stiktype 2
Strøm
Længde (m)
Min:
Max:
Bilmærke
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Vælg alle
Brand
0
0
0
0
Vælg alle
Pris (kr)
Min:
Max:

 

 

Betalingskort

 

 

 

Samlet score: 4.7 af 5

avXperten
MenuKontaktKurvSøg
Vi sender pakken i dag
Bestil inden kl. 20.30
Robotstyrede priser
Sikrer dig en god pris
60 dages returret
Vi hjælper altid
E-mærket
Godkendt siden 2007