Unge vil omfavne det nye metavers

Unge vil omfavne det nye metavers
Billede fra Pixabay
29. marts 2022 kl 09.39
Skrevet af: Lars Ulrick Lousdal

En stor undersøgelse fra et af verdens førende analysefirmaer viser, at den yngre generation lever meget af livet online. De er derfor helt klar til metaverset.

Deloitte har foretaget en stor undersøgelse af unges onlinevaner. 

Den store analysekoncern har især zoomet ind på Generation Z, der er født mellem 1997 og 2012.

Konklusion er tydelig. 

Den yngre generation vil i højere grad leve livet online, og derfor omfavne metaverset. 

I forvejen er Generation Z vilde med gaming og sociale medier, så de har allerede den ene fod inde i metaverset.

Metaverset er next level

Betegnelsen metavers er en sammentrækning af ordene "meta" og "univers". 

Det dækker over en altomfavnende delt virtuel virkelighed, som smelter sammen med den fysiske verden, hvor brugerne frit kan interagere med hinanden.

Der eksisterer ikke en klar definition af begrebet metavers, men det dækker som regel over AR (udvidet virkelighed, red.), virtuelle verdener og internettet.

Grundtanken er, at metaverset på sigt bliver en naturlig del af vores hverdag. 

På den måde tolker mange derfor også metaverset som internettets efterkommer.

Generation Z gamer

Mange unge vil naturligt finde ind i metaverset, fordi de allerede bruger meget af livet online, viser tal fra Deloitte. 

Mere end 80 procent af den amerikanske Generation Z spiller videospil, og de bruger gennemsnitligt 13 timer på det hver uge.

Smartphones, spillekonsoller og PC-spil er blevet megastort hos den yngre generation. Gaming er unges foretrukne underholdning, viser undersøgelsen fra Deloitte.

At spille online giver Generation Z følelsesmæssig værdi, fordi det hjælper unge med at slappe af og være forbundet med deres venner. 

Desuden udtrykker de deres identitet via selvskabte avatars.

— Læs også: Spis robotlavet burger tilberedt i salgsautomat

Naturlig forlængelse

Mange unge deltager også i store gamer-events, hvor man træder ind i onlineverdenen og spiller med sine venner.

Deloitte konkluderer derfor, at unges store interesse for gaming betyder, at de i højere grad vil omfavne metaverset. 

Det kommer til at blive en naturlig forlængelse af hverdagen, lyder vurderingen.

— Læs også: Netflix køber endnu en spiludvikler

E-mærket

 

Betalingskort
avXperten
MenuKontaktKurvSøg