Ladekabel til Kia
Ladekabel til Kia elbiler. Ladekabler til at oplade din Kia i stikkontakt (Mode 2) eller via ladestation (Mode 3). Type 1 og 2 opladningskabel til Kia.
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 1 stik
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Kommer med lang ledning
Passer med Type 2 biler
Kommer med lang ledning
Passer med Type 2 biler
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
4,5 meters kabel
Med almindeligt schuko stik
Med almindeligt schuko stik
4 meters længde
Kommer med spiralkabel der kan strækkes ud
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Kommer med 3 faser
Med 2x Type 2 stik
Ladekabler til Kia Elbiler
Her på siden finder du det komplette udvalg af ladekabler til Kia elbiler.
Uanset om du skal lade bilen via en stikkontakt (mode 2) eller via en ladestander (mode 3), kan du her finde et kabel der passer til formålet.
Afhængigt af hvilken model af Kia du kører i, varierer bilstiktypen.
I denne kategori finder du følgende stiktyper:
- Schuko til type 1
- Type 2 til type 1
- Type 2 til type 2
Kontroller med bilens manual, hvilket stik du skal bruge, så du er sikker på at få fat i det rigtige kabel.
Ladekablerne på denne side kan bruges til følgende bilmodeller:
- Kia e-soul
- Kia Soul EV
- Kia Optima
- Kia Niro Plug-in hybrid
- Kia Niro EV
5 ting du skal vide når du kigger efter ladekabel til Kia
Der er 5 ting som er vigtigt at vide, når du kigger efter ladekabel til din Kia elbil eller plug-in hybrid.
Du finder de 5 ting herunder.
#1 - Ladeeffekten i ladekablet
Ladeeffekten i ladekablet har betydning for hvor hurtigt du kan oplade din Kia elbil.
Effekten bestemmes af:
- hvor du får strømmen fra, altså stikkontakt eller ladestander
- antallet af faser i stikket, typisk 1 eller 3 faser
- kablets strømkapacitet
Får du strømmen fra en stikkontakt er der grænser for hvor meget effekten kan være, da en stikkontakt i et almindeligt hus typisk ikke kan levere en meget høj effekt over længere tid.
Det er elinstallationerne oftest ikke bygget til.
Mange ladekabler er dog lavet til at kunne kommunikere med bil, ladestation eller begge, således at den mest optimale opladning udføres.
Her på siden finder du ladekabler med forskellig effekt, ladeeffekten hænger sammen med strømstyrken, og derfor kan du i nedenstående tabel se, forholdet mellem strømstyrke og effekt.
Ladeeffekt kW | Strømstyrke A |
3.6 kW | 10-16 A |
7.4 kW | 32 A |
7.6 kW | 32 A |
11 kW | 16 A 20 A |
22 kW | 32 A |
Det er vigtigt at du kontrollerer med bilens manual og ser hvilken ladeeffekt der anbefales i de forskellige situationer.
#2 - Mode 2 eller mode 3?
Det er afgørende for valget af ladekabel, om du lader i mode 2 eller mode 3.
Mode 2 svarer til når du lader bilen via en stikkontakt.
Opladning via stikkontakten er væsentlig langsommere end via en ladestander, til dels fordi der oftest i bilens ladesystem er en begrænsning på 2 timers opladning, når denne foregår via stikkontakten.
Denne begrænsning er en beskyttelse af elinstallationen bag stikkontakten, der sikrer at systemet ikke overopheder og brænder sammen.
Derfor bør du heller ikke blot tage stikket ud af kontakten for at sætte det i med det samme igen, for at starte en ny ladning.
Men derimod lade der går noget tid, før du fortsætter opladningen af bilen, hvis opladningen ikke blev afsluttet inden for de 2 timer.
Mode 3 svarer til at du lader bilen via en ladestander eller ladestation.
Mode 3 kabler kan ofte klare en højere effekt og også en højere strømstyrke.
I mode 3 kabler er der heller ikke en tidsbegrænsning på opladningen.
Du skal derfor vide om det kabel du skal have fat i skal bruges til stikkontakt eller ladestander.
Husk at kontrollere med Bilens manual, så du er sikker på at få fat i det rigtige kabel.
#3 - Schuko, type 1 eller type 2?
Generelt til elbiler findes der 3 stiktyper:
- Schuko
- Type 1
- Type 2
Et schukostik kan kun bruges i en såkaldt Schuko stikkontakt.
Det er et sådant stik man bruger når man skal lade bilen op via en stikkontakt, og det er derfor vigtigt at der forefindes en sådan stikkontakt, eller strømudtag, der hvor man lader sin bil.
I schukostikket sider jordforbindelsen på siden af stikket og stikket er meget brugt i andre lande.
I Danmark er det dog stadig ikke så almindeligt.
Det vigtigste ved at lade en bil via stikkontakten og altså en schuko stikkontakt, er at der er jordforbindelse, ellers lader bilen ikke.
Du kan bruge en Schuko adapter, så dit ladekabel kan sættes i samtlige danske stikkontakter alligevel.
Et type 1 stik er typisk at finde i nogle af de første elbiler på markedet.
Den nye standard hedder Type 2, men har du en ældre elbil, er det muligt du har brug for et type 1 stik.
Du kan finde oplysninger om dette i bilens manual.
Her på siden finder du følgende stik kombinationer:
Stik til oplade enhed | Bilens stik |
Schuko | Type 1 |
Type 2 | Type 1 |
Type 2 | Type 2 |
Et type 2/ type 2 kabel kaldes ofte blot for et type 2 kabel.
#4 - Faser og strømstyrke
Når du vælger nyt ladekabel er det altid vigtigt at kontrollere med bilens manual, så man får et kabel der passer til den specifikke model.
Antallet af faser i stikket angiver hvor mange ledere eller poler der kan give og modtage strøm.
Jo flere faser, jo hurtigere opladning.
Et stik med 1 fase kan sammenlignes med en vej, der har en vognbane.
På en sådan vej kan der ikke komme så mange biler frem indenfor en given tidsramme, som på en vej med flere spor.
I de nye modeller af ladekabler er der ofte 3 faser, men de kan også fås med 1 fase.
Strømstyrken afgør hvor hurtigt elbilen kan lades op.
Strømstyrken angives i Ampere og denne angivelse på et ladekabel, siger noget om hvor høj en strømstyrke kablet kan holde til.
Jo højere strømstyrke der skal gennem et kabel, jo mere varme udvikles der, og jo højere vil forbruget af el være.
En almindelig stikkontakt har en begrænsning på den strømstyrke der kan leveres og lade du din bil i stikkontakten, kan det ikke betale sig at købe et ladekabel til 32 A, hvis stikkontakten kun kan levere 4-5 A.
En ladestander kan ofte levere en meget højere strømstyrke og her kan det være en fordel at vælge et kabel med et højere antal ampere.
#5 - Langt eller kort ladekabel til Kia?
Lader du kun bilen op derhjemme og har du aldrig brug for at lade andre steder, så giver længden på kablet nok sig selv.
Men kører du af og til ture hvor du har brug for at lade på farten, ved sommerhuset eller måske i udlandet, så er det ikke nødvendigvis så nemt at vælge længden på kablet.
Det kan være nemt at undervurdere behovet for et længere kabel, men det er ikke altid man lige kan komme til at holde indenfor 3 m af en ladestander eller stikkontakt.
Du behøver dog heller ikke købe et 10 meters kabel for at være på den sikre side, for kablerne er tunge og når de bliver længere, bliver de også sværer at håndtere.
Et langt kabel optager mere plads i bagagerummet, håndteringen bliver sværere på grund af vægten og når du lader vil det overskydende kabel ligge på jorden og være let at falde over.
Tænk over hvor du typisk oplader din bil og hvor langt kablet skal være for at tjene det formål, læg evt. 1-2 meter til og træ din beslutning ud fra det.
Her på siden kan du finde kabler fra 2 m. og op til 10 m.
Forlæng kablets levetid
Du kan selv gøre noget for at dit kabel holder lidt længere.
Undgå for eksempel at der kommer skidt og snavs ind i stikket, eller at du kører over kablet med enten bilen, en trillebør eller andet.
Sørg i det hele taget for at skåne kablet for ting der kan skade det, og opbevar det tørt og pænt rullet sammen, så du undgår knæk på det.
Kan varmt anbefale firmaet og vareren jeg har købt
Bestilte om aftenen og varen var allerede til afhentning dagen efter
Mvh Gitte
23-03-2024