Ladekabel til Toyota
Ladekabel til Toyota elbiler. Ladekabler til at oplade din Toyota i stikkontakt (Mode 2) eller via ladestation (Mode 3). Type 1 og 2 opladningskabel.
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 1 stik
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Til ladestationer i hele Europa
Mere end 10000 opladninger
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbiler
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
Mode 3 opladningskabel til elbil
Til alle køretøjer med Type 2 stik
4,5 meters kabel
Med almindeligt schuko stik
Med almindeligt schuko stik
4 meters længde
Kommer med 6 meter kabel
Forbindes via Type2/CEE stik
Kommer med 3 faser
Med 2x Type 2 stik
Yderligere information om ladekabler til elbil - Toyota
I denne kategori kan du læse om ladekabler til Toyota elbiler - hvad enten du er på jagt efter mode 2 eller mode 3 ladekabler.
Inden du køber et ladekabel til din Toyota, skal du vide præcis, hvilke typer opladning og stik, du skal gå efter til netop din bil.
Derfor udstyrer vi dig med en guide til, hvordan du vælger det rette ladekabel til din Toyota.
4 Ting du bør overveje ved køb af ladekabel til Toyota elbil
Hvad er mode 2, og hvad er mode 3? Hvad betyder type 1, og hvad betyder type 2?
Hvilken længde skal man gå efter? Og hvad vil det sige, at et kabel er fase 1 eller 3?
På denne side giver vi dig et indblik i, hvilke overvejelser, du skal gøre dig, når du investerer i ladekabler til din Toyota elbil.
#1 - Stikkontakt vs. ladestation
Når man indenfor ladekabler til elbiler taler om mode 2 og 3, ja, så refereres der til den ende af kablet, der skal i en stikkontakt eller en ladestation.
Nedenstående tabel vil give dig en simpel forklaring på, hvad forskellen på mode 2 og 3 er.
Ladekabel mode | Visuel udformning | Tilegnet |
Mode 2 | To strømledere (ligner et almindeligt strømstik) | Almindelig stikkontakt |
Mode 3 | Plug med syv/fem åbninger afhængigt af type | Ladestation til elbiler |
Som vist i tabellen er mode 2 ladekabler fremstillet med det formål at kunne passe i en helt almindelig stikkontakt, som vi kender den fra danske hjem.
Modsat er det med mode 3, der er specielt designet til kun at passe i ladestationer til elbiler.
Du står dermed overfor et valg: Vil du oplade din elbil via almindelige stikkontakter? Eller vil du oplade via en ladestation?
Heldigvis har du her på siden mulighed for at læse dig frem til, hvilken mulighed, der passer dig, når vi opremser fordele og ulemper ved mode 2 og 3.
Fordelen ved at investere i et mode 2 ladekabel er, at du kan oplade din bil på alle de lokationer, der har en almindelig stikkontakt til rådighed.
Det vil sige. at du stort set altid har en chance for at oplade din elbil - også selvom du måtte befinde dig helt derude, hvor kragerne vender.
En anden fordel ved mode 2 ladekabler er, at du ikke behøver at skaffe en ladestation til dit hjem, da du i stedet kan lade via dine stikkontakter.
Der er dog lige én faktor, som du skal være ret opmærksom på, når det kommer til mode 2.
Mode 2 lader ganske enkelt ikke så hurtigt som mode 3.
For hurtigt at sammenligne de to, ligger mode 2 kablets maksimale ladeeffekt kun på 3,6 kW, mens dette er den minimale ladeeffekt i mode 3 kablet.
Hvis man kigger på ampere niveauet, er mode 2 (med sine 10-16 ampere) også her svagere end mode 3, der har min. 16.
Nedenstående tabel giver dig et hurtigt overblik over forskelle i strømstyrke på de to modes.
Ladekabel mode | Ladeeffekt (kW) | Strømstyrke |
Mode 2 | 3,6 kW | 10-16 A |
Mode 3 | 3,6 - 22 kW | 16 - 32 A |
For at opsummere, er mode 2 let tilgængelig, og du vil sjældent være usikker på, om du kan komme til at lade din elbil op, når du behøver det.
Til gengæld kan kablet ikke helt måle sig med mode 3 kablerne, når det gælder strømstyrke.
Mode 2 står nu klart. Men hvad kendetegner mode 3?
Som du kan læse dig frem til ovenfor, er mode 3 kablet - egnet til ladestationer - kraftfuld og effektiv, når det kommer til opladning af elbiler.
Fordi mode 3 kun kan indsættes i dertil egnede ladestationer, vil du være nødsaget til at anskaffe en ladestation til gårdspladsen eller garagen, eller bruge offentlige ladestationer på abonnement.
Selvom der efterhånden findes rigtig mange offentlige ladestationer, er det selvfølgelig vigtigt altid at tjekke, om der nu er en ladestation på din rute.
Har du en spejder gemt i dig, og vil du altid være god forberedt, kan du også vælge at lægge et mode 2 kabel i bagagerummet - just in case.
#2 Type 1 eller 2 ladekabler
Udover at stå overfor valget om, hvorvidt du bør investere i et mode 2 eller 3 ladekabel til din Toyota, skal du også tage stilling til stiktype.
Der findes to typer ladekabler (stiktyper), som kan anvendes, når du oplader din Toyota elbil.
- Type 1
- Type 2
Nedenfor ses en tabel, der hurtigt giver dig et overblik over, hvordan de to typer adskiller sig.
Ladekabel type | Fysisk opbygning | Anvendes hovedsageligt |
Type 1 | 5 strømledere. 2 foroven, 3 forneden. Minder lidt om et smilende ansigt. | Hvis din elbil er produceret af en asiatisk forhandler. |
Type 2 | 7 strømledere. 2 foroven, 3 i midten, 2 forneden. Minder lidt om en blomst. | Hvis din elbil er produceret af en europæisk forhandler. |
Det er alfa og omega, at du, inden købet, er sikker på, om det er type 1 eller to, der passer til din elbil, så du ikke risikerer at opleve funktionssvigt.
Da du ejer en Toyota elbil, skal du være opmærksom på, at det sandsynligvis vil være et ladekabel med stiktype 1, du skal købe.
Det skyldes, at de fleste biler, der er produceret af en asiatisk forhandler, anvender stiktype 1 ved opladning.
Det skal dog siges, at asiatiske forhandlere efterhånden har taget i betragtning, at stiktype 2 er det mest almindelige på det europæiske marked.
Af den årsag producerer flere og flere asiatiske forhandlere nu også elbiler, der har stiktype 2, så bilerne kan oplades via stiktype 2 ladekabler.
Det taget i betragtning, findes Toyota elbiler i dag derfor både med stiktype 1 og 2, så husk at tjekke hvilken type, lige netop din elbil er.
Der er, ligesom med mode 2 og 3 ladekabler, visse fordele og ulemper, som man skal være opmærksom på ved købet af et stiktype 1 ladekabel.
Der findes på det europæiske marked desværre ikke et væld af ladestationer, hvor man kan lade via stiktype 1 ladekabler.
Som nævnt tidligere, er stiktype 2 den mest almindelige type på det europæiske marked, og af den årsag passer de fleste ladestationer til type 2.
Selvom Toyota er en asiatisk forhandler, er det ikke altid sikkert, at alle deres elbiler er udstyret med stiktype 1.
Som det også blev nævnt tidligere, findes der i dag også asiatiske biler, som ligger inde med stiktype 2, hvorfor det passer til de fleste ladestationer.
Hvis din Toyota elbil er en af de modeller, der har stiktype 2, ja, så er det selvfølgelig stiktype 2 og ikke 1, som du skal ud og investere i.
Står du i den situation, at din Toyota elbil har stiktype 1, og du er nødt til at oplade den på en ladestation egnet til stiktype 2, må du ikke miste modet.
Det er muligt at omformere dit stiktype 1 ladekabel.
Ovenstående er en mulighed, fordi det i dagens Danmark faktisk kan lade sig gøre at købe et ladekabel, som både ligger inde med stiktype 1 og 2.
Ved køb af et sådant ladekabel, tilslutter du blot stiktype 2 i ladestationen og stiktype 1 - den modsatte ende - i stikket på din Toyota elbil.
Du vil på vores hjemmeside lægge mærke til, at der findes Schuko/Type 1, Type 2/ Type 2 og Type 1/ Type 2 ladekabler. Men hvad betyder det?
Nedenfor får du et overblik over, hvad ovenstående typer af ladekabler egentlig refererer til.
Schuko/Type 1 | Ladekablet bruges ved Toyota elbiler, som har stiktype 1, og som lader via et såkaldt Schuko indgangsstik. |
Type 2/ Type 2 | Ladekablet bruges ved Toyota elbiler, som har stiktype 2, og som lader via ladestation med stiktype 2. |
Type 1/Type 2 | Ladekablet bruges ved Toyota elbiler, som har stiktype 1, og som lader via ladestation med stiktype 2. |
Hvorvidt den ene eller anden type stik er det rigtige for dig, kommer helt an på, hvilke behov din Toyota elbil har, når den skal lades op.
#3 - 1 eller 3 faset ladekabel?
Du vil her på siden bide mærke i, at ladekabler, udover mode og stiktype, også defineres via fase 1 eller 3. Men hvad er forskellen?
Det er enkelt. Fase har med ladekablets hastighed og effektivitet at gøre.
Den mest fremtrædende forskel er, at fase 1 ladekabler ikke er nær så hurtige eller effektive som det, fase 3 ladekabler kan præstere.
Fase 3 kabler adskiller sig fra fase 1 kabler ved, at de bedre kan udnytte den energi / kW, som løber gennem ladekablet ved opladning af elbilen.
Hvis du er til hurtig og effektiv opladning og du ønsker at forbedre opladning i hjemmet, er fase 3 ladekablet en god investering.
Spørgsmålet er dog, om din Toyota elbil understøtter fase 3 opladning - noget som du skal undersøge, inden du evt. investerer i et sådant kabel.
Udover fase, bør du også at tænke over, hvor kraftig dit ladekabel skal være (dvs. hvor stor strømstyrke og kilowatt værdi, der skal være i kablet.
Det er et faktum: Jo større strømstyrke og kilowatt værdi, desto hurtigere opladning.
Nedenfor kan du se hvilke kilowatt værdier (dvs. ladeeffekt), de forskellige kabler kan have.
- 3,6 kW
- 7,4 kW
- 7,6 kW
- 11 kW
- 22 kW
#4 - Længden på ladekablet
Rent lavpraktisk er det en god ide at overveje, hvilken længde, dit ladekabel til Toyota elbil skal have, så kablet ikke bliver for kort eller langt.
Er du på farten, kan du godt komme ud for, at der er langt fra en offentlig ladestation og hen til den bås, hvor din elbil holder parkeret.
Tænker du, at det kan ske for dig, vil det være praktisk for dig at investere i et langt kabel, så du er sikker på, at du altid kan nå din ladestation.
Oplader du hovedsageligt bilen i hjemmet, er det nok bedre at vælge et kort ladekabel, da lange kabler kan være bøvlede at flytte rundt.
Nedenfor får du en opremsning over de længder af kabler, som denne side har at tilbyde dig.
- 2,5 M
- 3 M
- 5 M
- 7 M
- 7,5 M
- 10 M
Nok den hurtigste levering jeg har prøvet i DK, flot.
22-04-2024