Nyt AI Øger Grafikken i Spil: 5x Hurtigere Rendering

Nyt AI Øger Grafikken i Spil: 5x Hurtigere Rendering
Billede: canva.com
28. november 2022 kl 14.05
Skrevet af: Sebastian G. Kristensen

Nvidia har i år udgivet en ny version af deres DLSS(Deep Learning Super Sampling) system, kaldet DLSS 3.

Denne teknologi bruges i utallige computerspil og kombinerer AI-genereret billedopløsning med normal grafik og opløsning som vi kender det.

Dette vil være med til at gøre grafikken mere effektiv i computerspil, og fx tillade at nedsætte strømforbruget i grafikkort betydeligt.

Mere AI - Mindre strømforbrug

En af de absolut mest frustrerende ting ved GPU/grafikkort i dag, er deres fortsat øgede strømforbrug.

I mange år har computerkomponenter nemlig gået den modsatte vej i forhold til mange andre elektroniske enheder, og bruger mere og mere strøm i takt med at de bliver mere effektive.

Det lader dog til, at Nvidia samt andre virksomheder som fx Intel, i stor grad vil gøre brug af mere avanceret software, hvor AI skal hjælpe til med at nedsætte strømforbruget.

Dette gøres ved at generere billederne digitalt og mere "cloud" baseret, hvor et AI-system vil kunne forudse hvilke pixels der skal indsættes hvor.

Det kan forklares så simpelt som, at hvor du normalt har en frame, altså et billede i et spil der skal vises, skal din GPU generere dette 100% selv.

I fremtiden vil den i stedet blive hjulpet af AI, og måske kun skulle skabe 50% af billedet, hvor AI systemet arbejder sammen med din GPU, og "fylder" de manglende huller ud så du får samme komplette billede du er vant til.

Dette vil nedsætte den kraft som er krævet af dit grafikkort, og samtidig gøre hastigheden/rendering af grafik i spil meget hurtigere og mere effektiv.

Dog er der stadig et stykke vej endnu inden teknologien er perfekt.

E-mærket

 

Betalingskort
avXperten
MenuKontaktKurvSøg