Fremtidens passagerfly flyver på el - Batteriet er klar!

Fremtidens passagerfly flyver på el - Batteriet er klar!
Billede fra Pixabay
24. maj 2022 kl 14.34
Skrevet af: Lars Ulrick Lousdal

Et nyt lithium-batteri med en rekordstor energitæthed kan bane vejen for store elektriske rutefly, som kun flyver på el.

Så er der gode nyheder til alle, der elsker at flyve, og samtidigt ønsker at skåne klimaet bedst muligt.

Nogle dygtige japanske forskere har nemlig udviklet et lithium-luftbatteri med en rekordstor energitæthed på mere end 500 watt-timer pr. kilogram.

Det nye batteri har dobbelt så stor energitæthed som det batteri, der bliver anvendt i en Tesla Model 3.

— Læs også: Teslas seje lastbil rykker nærmere! 

Rekordstor energitæthed

I forlængelse af den rekordstore energitæthed kan batteriet tilmed blive opladet ved stuetemperatur.

Det er enorme fremskridt, fordi det kan bane vejen for lithium-luft batterier, som for eksempel kan bruges i din smartphone og elbiler. Og skabe langt længere holdbarhed.

Men batteriet kan også bruges i store passagerfly på sigt, så man i fremtiden kan flyve udelukkende på el. 

Det spår de japanske forskere fra det japanske Statsinstitut for Materialevidenskab, der står bag det fremragende nye batteri.

— Læs også: UTROLIG jetdragt slår imponerende højderekord!

Særlig batteritype

Den nye japanske batteritype er ret særlig. Den nørdede forklaring er, at et lithium-luftbatteri genererer sin elektricitet ved at oxidere lithium ved anoden og reducere ilt ved kanoden.

Det betyder, at det måske en dag bliver den ultimative form for et genopladeligt batteri.

Dertil er det endda let og har en høj kapacitet med potentielle energitætheder, der er mange gange større end konventionelle lithium-ion-batterier.

— Læs også: Fremtidens iPhones får måske elbilsbatterier!

Næste skridt

På grund af sine mange fordele er det nok kun et spørgsmål om tid, før det stærke nye batteri finder vej til en lang række teknologiske produkter.

For eksempel droner, elbiler, husholdningssystemer, smartphones og altså også eldrevne rutefly:

"De tal (energitætheden, red.) er interessante, fordi de er på det punkt, hvor det bliver muligt at sende et eldrevet rutefly ud på en mellemlang distance - det er lidt af en hellig gral," udtaler Patrick Wheeler, som er global direktør for Institute of Aerospace Technology og beskæftiger sig med fremtidens luftfart.

— Læs også: 30 procent! Nvidia skruer ned for energiforbruget!

E-mærket

 

Betalingskort
avXperten
MenuKontaktKurvSøg