Screenshot af Open Office

Download Open Office - Nem Guide til Gratis Open Office!

Går du og leder efter et billigt alternativ til de mange dyre pakker når det gælder kontorprogrammer? Så er du kommer til det helt rette indlæg.

I dette indlæg snakker vi om Open Office, og hvordan det kan være det perfekte alternativ til de mange dyre kontorprogrampakker.

Hvad er Open Office? Open Office er en gratis pakke med diverse kontor programmer. Du får helt gratis programmer indenfor præsentationer, skrivning, billedbehandling, regneark samt databaseprogram. Open Office er helt gratis, og derfor et godt alternativ til betalte kontorprogrampakker.

Når noget er billigt, er det nok ikke særlig godt - eller er det?

Læs meget mere om hvorfor Open Office er et oplagt alternativ til normale kontorprogrammer, hvilke funktioner pakken har og meget mere.

Tip: Vi anbefaler oftest vores brugere at oprette en Google konto og bruge Googles kontorprogrammer, da de er mere detaljerede og har utrolig mange af de samme funktioner og mange ekstra funktioner OpenOffice ikke har. Google har også et gratis cloudbaseret drev hvor du frit kan gemme dine filer.

Download Open Office

Hvad er Open Office?

Apache OpenOffice, eller bedre kendt som bare OpenOffice, er et såkaldt open-source kontor program og er en videreudvikling af det gamle program “StarOffice” som blev udviklet af Sun Microsystems i 1999, dog kun til internt brug.

I 2011 blev projektet doneret til Apache Software Foundation, som står for udviklingen af programmet i dag.

Pakken kommer med et skriveprogram(Writer), et regneark(Calc), præsentationsprogram(Impress), et tegneprogram(Draw), et formel redigeringsprogram(Math) og et database management program(Base).

Du kan let skabe en præsentation og afspille det på en skærm ved hjælp af DisplayPort eller HDMI når du skal fremlægge i skolen eller holde et oplæg på arbejdet.

Du kan også let opstille regneark eller udarbejde lange tekster ligesom du ville kunne hvis du fx brugte Microsoft Word/Excel eller Google docs/sheets.

Alle disse programmer får du altså helt gratis uden nogle former for mærkelige bindinger eller andet.

Hvad er hagen så tænker du måske? Der er faktisk ingen udover at programmerne ikke anses for at være helt så gode som fx Microsoft office pakken.

Dog er programmerne i OpenOffice stadig ekstremt bæredygtige trods at de som sagt er gratis.

Filformatet i Open Office programmerne hedder OpenDocument(ODF).

Derudover kan programmerne dog sagtens åbne filformater som er gemt i fx Microsoft Office programmer.

OpenOffice er udviklet til primært Windows, mac OSX og Linux men virker også til et par andre styresystemer.

OpenOffice har ingen planlagte udgivelser af opdateringer, udviklerne venter helt simpelt indtil opdateringen er klar før den bliver lanceret, hvor længe det end tager.

Dermed sikrer de at opdateringen har minimale fejl, hvilket i sidste ende sparer dem en masse tid og giver deres brugere en bedre oplevelse.

Historien Bag OpenOffice

OpenOffice hed oprindeligt “StarOffice” og blev udviklet af det tyske firma Star Division helt tilbage i 1985.

I 1999 blev Star Division opkøbt af firmaet Sun Microsystems for omkring 60 Millioner Dollars.

Sun Microsystems ville bruge programmet til internt brug, da det umiddelbart var billigere end at købe Microsoft Office pakken til deres over 40.000 ansatte.

I 2000 annoncerede Sun Microsystems at koden til StarOffice ville blive offentligt for at bygge en open-source udvikling af programmet.

Info: Open source udvikling betyder at alt koden er offentlig tilgængelig, og enhver kan bidrage til arbejdet på et program. Der sidder så nogle overordnede udviklere som kan vælge at bruge disse eksterne udvikleres kode, og tilsammen skabe et bedre og mere avanceret program.

Grunden til dette var at skabe et åbent og gratis alternativ til især Microsoft Office.

Sun beholdte deres eget program “StarOffice” men skabte OpenOffice.org som var den såkaldte “open source” version af programmet.

Linux som er et gratis styresystem tog hurtigt OpenOffice.org versionen til sig, og gjorde det til den standarde kontorpakke på deres system.

I 2004 havde OpenOffice en markedsandel på hele 14%, som er utrolig højt grundet konkurrencen i branchen, hvor især Microsoft sad tungt på markedet.

I 2010 købte Oracle Corporation Sun Microsystems og fortsatte arbejdet på OpenOffice og StarOffice, som de omdøbte til “Oracle Open Office”.

De fyrede i første omgang en masse udviklere, som ikke umiddelbart blev modtaget med begejstring af programmets brugere.

Derudover virkede det ikke til at Oracle havde store ambitioner til projektet, og i 2010 forlod de fleste af programmets eksterne udviklere projektet.

Disse udviklere skabte i stedet en organisation under navnet “The Document Foundation” og udviklede selv et nyt program lignende OpenOffice ved navn LibreOffice.

I 2011 stoppede Oracle udviklingen af OpenOffice.org og fyrede de resterende medarbejdere som arbejde på projektet.

Grunden var ikke offentlig, men menes at have klare sammenhæng mellem udviklingen af LibreOffice, som især blev populær hos Linux brugere og mere eller mindre overtog markedet fra OpenOffice.

I samme år videregav Oracle rettighederne samt koden til OpenOffice til firmaet Apache Software Foundation, som står for udviklingen den dag i dag.

Her har du en oversigt over udviklingen af OpenOffice helt fra begyndelsen til den seneste opdatering:

Version

Udgivelsesdato

Beskrivelse

Build 638c

Oktober 2001

Første offentlige annoncering

1.0

Maj 2002

Første offentlige udgivelse

1.0.3.1

April 2003

Sidste version til at understøtte windows 95

1.1

September 2003

Eksportering til PDF og Flash forbedringer

1.1.1

Marts 2004

Tilføjelse af TheOpenCD

1.1.4

December 2004

Sidste version under SISSL

1.1.5

September 2005

Introdocering af OpenDocument filformat

2.0

Oktober 2005

Milepæl med mange nye forbedringer, OpenDocument er nu standard filformat

2.1.0

December 2006

Mindre forbedringer samt fejlrettelser

2.2.0

Marts 2007

Mindre forbedringer samt fejlrettelser og sikkerhedstiltag

2.3.0

September 2007

Mindre forbedringer, forbedret extension manager

2.4.0

Marts 2008

Fejlrettelser og nye funktioner, ekstra funktioner fra RedOffice

2.4.3

September 2009

Sidste version til Windows 98 og Windows ME

3.0.0

Oktober 2008

Milepæl: Ny version af ODF, OOXML import samt bedre overordnet interface

3.1.0

Maj 2009

Mindre forbedringer

3.2

Februar 2010

Nye funktioner og ydeevne opdateringer

3.2.1

Juni 2010

Opdatering til Oracle Start Center samt OpenDocument formatets ikoner, fejlrettelser

3.3

Januar 2011

Ny funktioner til regneark, sidste udgivelse til Windows 2000 og Mac OS X

3.4 Beta 1

December 2011

Sidste Oracle udgivelse

3.4

Maj 2012

Første udgivelse under Apache navnet

3.4.1

August 2012

Fejlrettelser, tilføjelse af flere sprog

4.0.0

Juli 2013

Ny sidebar samt andre mindre funktioner

4.0.1

Oktober 2013

Fejlrettelser, yderligere 9 nye sprog

4.1

April 2014

Vedligeholdelse, ydeevne optimering

4.1.1

August 2014

Fejlrettelser, Catalan Support

4.1.2

Oktober 2015

Fejlrettelser, optimering af filformater som fx PDF og WebDAV

4.1.3

Oktober 2016

Fejlrettelser, ordbog forbedringer

4.1.4

Oktober 2017

Fejlrettelser, øget sikkerhed samt ordbog opdateringer

4.1.5

December 2017

Fejlrettelser, Engelsk ordbog opdateringer

4.1.6

November 2018

Fejlrettelser, Engelsk ordbog opdateringer

4.1.7

September 2019

Fejlrettelser, Engelsk ordbog opdateringer samt support til AdoptOpenJDK

4.1.8

November 2020

Fejlrettelser

4.1.9

Februar 2021

Fejlrettelser, opdateringer til ordbøger

4.1.10

Maj 2021

Fejlrettelser, opdateringer til ordbøger

4.1.11

Oktober 2021

Fejlrettelser, øget sikkerhed

4.1.12

Maj 2022

Fejlrettelser

4.1.13

Juli 2022

Sikkerhedsudgivelse, der indeholder fejlrettelser og små forbedringer.

4.1.14

Februar 2023

Sikkerhedsudgivelse, der indeholder fejlrettelser og små forbedringer.

OpenOffice har en meget spændende historie og udvikling, og hvad der startede som et lille projekt blev hurtigt til en verdensomspændende success der over årene har gennemgået mange tab og sejrer.

I dag er OpenOffice stadig udbredt, dog ikke helt så udbredt som i det tidlige år 2000 til 2010.

Her er en tidslinje over den rejse som OpenOffice har været på, samt hvilke nye programmer OpenOffice koden har været med til at skabe(zoom evt. Ind hvis teksten er for lille i din browser):

Hvorfor bruge OpenOffice?

Der er egentlig mange gode grunde til at bruge Apache OpenOffice, her er de 3 overordnede grunde til hvorfor OpenOffice er et godt valg:

  • Kvalitet og gennemsigtighed. OpenOffice er blevet udviklet over mange år, og er efterhånden et utrolig stabilt program til alt indenfor kontoropgaver på computeren. Derudover er OpenOffice som sagt et open-source program, hvilket betyder at der er 100% gennemsigtighed, og ingen mærkelig gemte filer, cookies osv. Produktet har altså både funktionalitet og er utrolig troværdigt.
  • Nemt at bruge. OpenOffice er utrolig nemt at bruge, men for dig som er vant til Microsoft Office kan det kræve en smule tilvænning. OpenOffice programmerne ligner nemlig de gamle Microsoft Office programmer, og ikke så meget de nye. Derudover kan stortset alle filtyper åbnes i OpenOffice uden problemer. Grundet den åbne tilgang, bliver flere og flere sprog understøttet, såfremt der er efterspørgsel efter det.
  • Gratis. OpenOffice er 100% gratis software. Dette betyder dermed også at du kan downloade det på så mange enheder du ønsker, og dele det med hvem som helst uden du skal bekymre dig om licenser.

Udover dette kommer OpenOffice også med stort set alle de programmer som du får i fx Microsoft Office pakken.

Disse programmer indebærer:

IkonNavnBeskrivelse
CalcEt regneark som fx Microsoft Excel eller Google Sheets
BaseEt program lignende Microsoft Access. Bruges til diverse database systemer.
DrawEt tegneprogram og billedredigeringsprogram
ImpressEt præsentationsprogram lignende PowerPoint og Apple Keynote
MathEt redskab til at fremstille og redigere matematiske formularer
WriterEt skriveprogram som minder meget om Microsoft Word

Du er altså mere eller mindre dækket fuldstændig i forhold til alle dine behov indenfor kontorprogrammer, og så er det jo selvfølgelig gratis.

Hvis du bruger betalte programmer kan du i stedet prøve OpenOffice løsningerne og se om det er noget for dig.

Hvis det er noget for dig, sparer du jo bare en masse penge ved at stoppe betalingen til de dyre kontorprogrammer.

Hvordan downloader man OpenOffice?

Hvis du ønsker at give OpenOffice et skud er det faktisk utrolig let at downloade programmerne.

Vi har gjort det utrolig nemt for dig, og ved et tryk på nedenstående knap eller knappen øverst i dette indlæg vil du kunne downloade OpenOffice nemt og hurtigt.

Download Open Office

Du kan også downloade Apache OpenOffice fra deres originale hjemmeside: openoffice.org, her kan du også vælge præcis den version du ønsker:

Efter du har downloadet, åbner du setup filen og din installation vil begynde.

Følg de trin installationen tager dig igennem, og du vil inden længe have downloadet OpenOffice programmerne.

Pas meget på med falske download links! Programmer som OpenOffice bliver ofte brugt for at lokke uvidende brugere til at klikke på download links som downloader en virus i stedet, fald ikke for disse fælder og download altid fra en side du stoler på, eller den originale hjemmeside for OpenOffice.

Slut dig til de over 200 millioner brugere af OpenOffice hvis du ønsker en stabil, gratis og effektiv løsning til kontor- eller skolearbejdet!

Hvordan afinstallerer man OpenOffice?

At slette OpenOffice gøres meget nemt på samme måde som du sletter andre programmer manuelt:

  1. Gå til start på din computer, eller søg efter kontrolpanel
  2. Klik på “Fjern et program” under fanen “Programmer”
  3. Vælg her OpenOffice, højreklik og klik “fjern”
  4. Følg vejledningen på skærmen for at afinstallere OpenOffice

Kan du lide dette indlæg? Læs mange af vores andre indlæg som fx:

Andre programmer med afstamning fra OpenOffice

Koden bag OpenOffice er over 20 år gammel, og har gennemgået mange ændringer gennem tiden.

Der er også blevet udviklet andre programmer, som stammer fra OpenOffice men omdøbt og videreudviklet under andre navne.

LibreOffice

Den nævnte organisation bag programmet LibreOffice havde ingen interesse i at fortsætte arbejdet sammen med Oracle i 2010.

Resultatet blev at mange af de eksterne udviklere forlod OpenOffice og skabte deres egen version ved navn LibreOffice.

Fundamentet var stort set det samme, men LibreOffice fortsatte arbejdet som disse eksterne udviklere mente det skulle foregå, uden at være bundet af Oracle organisationen som ikke havde store ambitioner i projektet.

Grundet det dårlige ry Oracle OpenOffice havde på dette tidspunkt, overtog LibreOffice hurtigt en stor del af markedet, og blev b.la standard på Linux styresystemer.

NeoOffice

NeoOffice er en selvstændig kommerciel version af OpenOffice rettet imod Macintosh enheder. Denne version var hurtigere en OpenOffice selv til at udgive en OpenOffice pakke som egnede sig til Mac OS X.

Dog er disse egenskaber nu også inkluderet i både OpenOffice og LibreOffice, hvilket gør NeoOffice forholdsvis ligegyldig i sig selv.

StarOffice

StarOffice var som bekendt Sun organisationens eget interne system som brugte OpenOffice som fundament.

Sun blev dog opkøbt af den berygtede Oracle Organisation som bekendt stoppede udviklingen af Open Office i 2011 da de donerede koden samt licens til Apache, som udvikler OpenOffice i dag.

Alternativer til OpenOffice

I stedet for OpenOffice kan du b.la bruge de nævnte afstamninger fra programmet, men du kan også bruge helt andre løsninger som fx Microsoft Office eller programmer fra Google.

Microsoft Office

Den velkendte pakke fra Microsoft, som bliver brugt verden over i både skoler og på arbejdspladsen.

Microsoft kommer med programmer indenfor alt til kontoret og strukturering til hjemmearbejde/skole som fx Mailprogram, Drive, Word, Excel, Powerpoint, OneNote, Sharepoint og meget mere.

Microsoft Office er ikke længere bare programmer du downloader til din computer, men kan ligesom Google bruges i din browser.

På denne måde har du alle filer i alle programmer samlet ét sted, og kan nemt finde dine filer i det smarte OneDrive som er et cloud baseret program der gemmer en uanet mængde filer.

Google Docs, Sheets, Slides og Drive

Google har efterhånden udviklet nogle ret fede programmer som egner sig til kontorarbejde, eller til privat brug.

Google er kendte for deres simple design og brugervenlighed, som kommer til udtryk i deres kontorprogrammer.

Med Google docs får du et skriveprogram med alle de nødvendige funktioner, og en dejlig synkroniserings evne og automatisk gemmefunktion som sikrer at dit arbejde altid er gemt og til at finde.

Det eneste du skal er at oprette en google konto, og derefter kan du som privatperson bruge alle programmerne gratis.

Den eneste negative side af Googles programmer, er at deres offline versioner ikke altid fungerer ordentligt.

For at bruge programmerne skal du nemlig have en internetforbindelse, da de afhænger meget af cloud teknologi som konstant gemmer dit arbejde.

Hvis du er offline, vil Google docs fx stoppe med at virke indtil du er på internettet igen, hvilket kan være ret frustrerende for personer der fx vil skrive på farten.

Herudover får du også en uendelig og gratis database hvor du kan gemme dine filer i form af Google Drive.

Her kan du gemme alle filtyper samt videoer og billeder så du altid ved hvor du har dem.

WPS Office

WPS Office bliver primært brugt på android telefoner, og er meget udbredt.

WPS Office har en gratis version som kan hentes af Windows brugere, dog med reklamer når du starte programmet.

Programmerne du får med WPS indebærer skriveprogram, præsentationsprogram samt et regnearksprogram som ligner de versioner man kender fra Microsoft Office.

WPS kommer også med en synkroniseringsfunktion som betyder at dine dokumenter vil være delt på tværs af dine enheder, også fra computer til smartphone eller tablet.

Den kommer også med en indbygget Word til PDF converter, dog med begrænset brug i gratis version.

Hvordan konverterer man OpenOffice til PDF, DOCX og andre formater?

Det er utrolig let at omdanne standardformaet i OpenOffice(ODT) til andre filer som fx PDF eller DOCX.

Sådan konverterer du ODT til PDF, DOCX eller andre filtyper:

  1. Klik på “File” og klik derefter på “Eksporter som PDF”
  2. Vælg fanen “Generelt” og klik på “Range”
  3. Her kan du vælge det antal sider du vil konvertere
  4. Under fanen “Billeder” kan du vælge hvordan filen skal komprimeres, her bruges ofte JPEG komprimering, da det gør filstørrelsen mindre
  5. Under fanen generelt bør du nu vælge hvilke funktioner du vil konvertere til PDF, vælg fx om du vil beholde skrifttype, hyperlinks, kommentare m.m. ved at krydse dem af i menuen
  6. Klik på “Initial View” for at få en forhåndsvisning til hvordan layoutet i PDF-filen ser ud, ret til efter behov.
  7. Når du har valgt alle indstillinger du ønsker, gemmer du filen som PDF og har nu en ODT fil gemt som PDF i stedet

Ikke alle indstillinger er relevante, derfor er der i ovenstående guide kun inkluderet de mest relevante indstillinger.

Der er en lang række flere indstillinger som du kan tilpasse, men disse er ikke altid relevante til normale brugere.

Alternativt til ovenstående metode kan du også bruge en online “file converter” som automatisk kan omdanne ODT filer til PDF.

Dog er disse converters ikke altid gode til at skabe en ordentlig overførsel af layout, derfor foreslår vi altid at gemme ODT filer manuelt for at sikre at de bliver gemt med rette layout, skrifttype, links osv.

E-mærket

 

Betalingskort
avXperten
MenuKontaktKurvSøg