avXperten

Skridttællere

En skridttæller er et vigtigt redskab til dig, der vil holde øje med om du får motion nok i hverdagen. Den giver et hurtigt overblik over hvor mange skridt og hvor mange kilometer du har gået på en rute, indenfor et vist tidsrum eller bare gennem hele dagen. Et voksent menneske anbefales at gå mindst 10.000 skridt om dagen, hvilket ikke er noget problem for aktive mennesker, men kan være en stor udfordring for folk med for eksempel mange timer foran computeren. Lad en skridttæller vise dig antal skridt, kilometer og samlet kalorieforbrug.

Skridttællere

Konkurrence kan være sundt. Er der tale om en konkurrence, hvor det direkte drejer sig om sundhed, bør det være den optimale løsning.

I denne konkurrence behøver du ikke nødvendigvis at konkurrere mod andre. Den daglige modstander vil være dig selv. En skridttæller opfordrer dig til at yde lidt ekstra for din sundhed og personlige velvære hver dag. Men pas på; man bliver grebet af det. Efter nogle få dage, hvor du har båret en skridttæller dagligt, vil du med stor sandsynlighed føle en vis spænding, når du om aftenen skal aflæse dagens resultat.

Flere sundhedsorganisationer har givet deres bud på, hvor mange skridt, der skal gås dagligt – og hvad der er det optimale for din sundhed. For eksempel anbefaler sundhedsguiden, at voksne går 10.000 skridt dagligt – og børn 12.000 skridt.
Det kan lyde af meget – og det er det også for mange mennesker. Mange har stillesiddende arbejde, hvor der for eksempel bruges mange timer foran computeren – og børnene lange skoledage, hvor det kan knibe med tiden til leg og fritidsaktiviteter.
Derfor er det blevet vigtigere end nogensinde, at vi er opmærksomme på, at vi får rørt os nok i dagligdagen.

En skridttæller giver få, men vigtige oplysninger

En skridttæller – i daglig tale også kaldet et pedometer – er en lille næsten usynlig boks, der via en bælteclips kan monteres i bæltet eller i linningen på dine bukser eller nederdel. Den vejer næsten intet og du vil således næppe bemærke, at du har den på – selv gennem en lang dag.I praksis virker den således, at den modtager en impuls, hvor gang du har taget et skridt på for eksempel 60 cm, hvilket er en normal skridtlængde. Den lægger disse skridt sammen, så du kan aflæse, hvor mange skridt du har gået på en given rute eller over et givet tidsrum. Den kan selvfølgelig nulstilles efter behov – eller bare hver aften, så du er klar til en ny måling næste dag.

Udover antal skridt kan du aflæse, hvor mange kilometer – eller miles – du har gået på en dag. Er du rimelig aktiv – enten på arbejdspladsen eller i din fritid – vil du måske blive overrasket over, hvor mange skridt og kilometer det bliver til i løbet af en hel dag – og det kan så bekræfte dig i, at du opfylder de anbefalede krav på dette område.

Hører du til dem, der af nødvendige grunde sidder meget stille på arbejdet – og har du heller ikke overskud til de store aktiviteter i fritiden, vil du måske blive overrasket over, hvor langt du ligger fra de anbefalede mål. Her kan en skridtmåler give dig information om, hvor galt det står til – og eventuelt anspore dig til at finde løsninger, der kan hjælpe dig i retning af at komme nærmere de optimale anbefalinger.

En skridttæller forebygger mange sygdomme

Ved at følge dine skridt i dagens løb kan du måske finde ud af, hvor du kan gøre en ekstra indsats. Det kan eventuelt være at gå en mindre omvej til og fra arbejde, busholdepladsen eller togstationen. Du kan eventuelt blive ansporet til at kombinere dine kaffe- og frokostpauser med en kort gåtur efter du har indtaget kaffen eller maden. Hvis du er opmærksom dagen igennem, vil du sikkert meget nemt finde løsninger, der samlet vil øge din skridtmængde betragteligt, når du ser på dagens samlede resultat.

Der er mange sundhedsmæssige grunde til at få motion nok i hverdagen. Udover den øgede velfærd i forbindelse med en bedre kondition, vil det også forbedre dit blodtryk og øge din insulinfølsomhed. Det er vigtige punkter, der vil modvirke mange af de sygdomme, der kan snige sig ind på os med alderen, hvis vi ikke er opmærksomme nok.

Er du samtidig en af de mange danskere, der kæmper lidt med at holde vægten på det rigtige niveau, er der ekstra grund til at være opmærksom på den daglig motion. Skal du ligefrem tabe dig vil en skridttæller være et vigtigt redskab i dagligdagen. I forbindelse med vægttab er 10.000 skridt om dagen nemlig ikke nok. De 10.000 skridt sikrer den daglige ”vedligeholdelse” af kroppen, så du skal over dette antal, hvis det samtidig skal være med til at sikre dig et vægttab.
Skridttællere viser også dit daglige kalorieforbrug, hvilket sætter dig i stand til at holde dette oppe mod dit daglige kalorieindtag. Det er er uvurderlig hjælp, såfremt du er blandt dem, der skal holde øje med dette.

Husk også dine børn. I disse tider, hvor de sidder stille i mange timer i skolen – og også af den grund måske ikke har så meget tid til fysisk aktive fritidsinteresser, er det meget vigtigt at de får rørt sig nok i hverdagen. Børn er også konkurrencemennesker og du vil sandsynligvis bemærke, at også de med spænding begynder at aflæse dagens resultater på skridttælleren – og også begynder at sætte en ære i at nå det anbefalede mål hver dag. Dermed gør du dine børn en stor tjeneste, da inaktivitet og måske følgende overvægt i en tidlig alder, kan give alvorlige problemer i mange år fremover.

Har du en hustru, kæreste, kollega eller en god ven, som ikke får rørt sig nok i dagligdagen vil en skridttæller være en oplagt gave. Giv den i den gode mening og lav en venlig udfordring om, hvem der er i stand til at opnå et vist antal skridt hver dag.

E-mærket

 

Betalingskort

 

 

 

MenuKontaktKurvSøg